Lumbago: Kinesitherapie en behandeling van lumbago

Heb je last van pijn in de onderrug? Kan je moeilijk bewegen of zit je rug geblokkeerd? Dan is een lumbago hier misschien de oorzaak van.Kinesitherapie kan helpen om de lage rugpijn te verlichten en lumbago in de toekomst te vermijden.

Vind meteen een kinesist voor lumbago

Wat is een lumbago?
Lumbago symptomen
Oorzaken lumbago
Lumbago of hernia?
Kine bij lumbago

Wat is een lumbago?

Lumbago wordt ook weleens spit of verschot in de rug genoemd en is een algemene term om pijn in de onderrug te omschrijven. Maar liefst acht op de tien mensen krijgt vroeg of laat met deze vorm van lage rugpijn te maken. De pijn kan uitstralen naar de billen, dijen, benen of knieën. Soms gaat een lumbago ook gepaard met rugstijfheid.

Een acute lumbago geneest meestal spontaan binnen de 8 weken. Bij chronische lumbago houdt de pijn langer dan 12 weken aan. Kinesitherapie kan dan verlossing bieden.

Vind meteen een kinesist voor lumbago bij jou in de buurt.

Lumbago symptomen

De lage rugpijn bij lumbago kan zich links of rechts bevinden, of aan beide kanten van de rug voorkomen. De belangrijkste symptomen van een lumbago zijn:

• De pijn kan langere tijd aanwezig zijn
  • De pijn kan zich links, rechts of aan beide zijden van de wervelkolom bevinden
  • Je voelt een stekende of scherpe pijn ter hoogte van je onderrug
  • De pijn kan uitstralen naar de billen, dijen of bovenbenen
  • De pijn zal meestal verergeren wanneer je iets optilt, je neerzet of een buiging maakt
  • Soms komt ook stijfheid in de lage rug voor

Een arts kan je een correcte diagnose geven en je indien nodig doorverwijzen naar een kinesist van jouw keuze om de lage rugpijn te verlichten.

Oorzaken lumbago

Lumbago of ‘het verschot’ kan verschillende oorzaken hebben. Het kan acuut ontstaan als het gevolg van een blokkade van een facetgewricht. Of als het gevolg van hardnekkige spierpijn. Ook kan de pijn langzaam ontstaan en doorheen de tijd verergeren.

Enkele vaak voorkomende oorzaken van lumbago zijn:

• Een verkeerde houding
  • Kleine scheurtjes in de spieren door repetitief werk (bijv. werken in de tuin of belastend werk)
  • Een psychologische oorzaak zoals bijv. langdurige stress en spanningen

In veel gevallen kan de exacte oorzaak niet worden aangegeven. Daarom spreekt men bij een lumbago vaak over de algemene omschrijving ‘overbelasting van de rug’ als oorzaak van de rugpijn.

Lumbago of hernia?

Net als bij lumbago kan je bij een hernia pijn in de onderrug voelen. Een lumbago en hernia kunnen op dezelfde manier ontstaan en zijn daarom niet altijd even eenvoudig van elkaar te onderscheiden. Toch is er een belangrijk verschil tussen beide.

Bij een lumbago blijft de schade beperkt tot het scheuren van de lamellen zonder dat de kern naar buiten treedt. Bij een hernia is een lamel wel doorbroken waardoor de kern naar buiten komt.

Een ander verschil tussen lumbago en hernia is dat bij een hernia vaak een zenuw bekneld raakt. Deze kan uitstralingspijn geven naar bijv. een been of arm, afhankelijk van waar de hernia zich bevindt. Bij een lumbago is er geen sprake van een beknelde zenuw.

Raadpleeg je huisarts en vind meteen een kinesist voor lumbago of hernia.

Kine bij lumbago

Voor de behandeling van lumbago is het belangrijk dat je actief en in beweging blijft, maar steeds binnen je pijngrens. Merk je dat een bepaalde handeling pijn doet? Probeer deze dan zoveel mogelijk te vermijden. Bij een acute lumbago let je best op dat je niet te veel moet tillen of vooroverbuigen. Luister altijd naar je lichaam.

Verder kan je je rug warm houden met bijv. een kersenpitkussentje. De warmte van het kussentje werkt ontspannend voor je spieren en zal op die manier een stukje van de pijn wegnemen.

Ook kinesitherapie kan de lage rugpijn verlichten door warmtetherapie, dry needling, massages en mobilisaties van de wervelkolom en het bekken. Een kinesist kan je bovendien specifieke oefeningen aanleren om je rug in de toekomst minder te belasten. Tijdens rugscholing train je bijvoorbeeld je buik- en rugspieren zodat deze je rug in de toekomst tegen lumbago kunnen beschermen.

Kinesitherapie behandelt dus enerzijds je lage rugpijn en zet anderzijds in op preventie van rugaandoeningen in de toekomst.

Vind meteen een kinesitherapie voor lumbago in jouw regio.

Hoeveel kinesitherapie voor lumbago kost, hangt onder andere af van het benodigde aantal sessies. Gemiddeld betaal je voor een kinesessie ongeveer €25. Neem voor het exacte tarief een kijkje op het persoonlijk profiel van je kinesitherapeut. Om bij een kinesist langs te gaan, heb je een doktersvoorschrift nodig. Bij welke kinesist je gaat, kies je natuurlijk zelf.

De meeste mutualiteiten voorzien een gedeeltelijke terugbetaling voor kinesitherapie. Contacteer je ziekenfonds of lees hier meer over de terugbetalingsvoorwaarden voor kinesitherapie.