Rugpijn: Kinesitherapie en behandeling bij rugpijn

Heb je last van hoge of lage rugpijn? Dan kan een kinesist je via verschillende bewegingsoefeningen van je klachten verlossen. Naast het behandelen van de pijn, wordt er ook aandacht besteed aan preventie en het aanpassen van je lichaamshouding. Zo ben je rugpijn in de toekomst te snel af!

Vind meteen een kinesist voor rugpijn

Wat doet een kinesist bij rugpijn?
Verschillende soorten rugklachten
Oorzaken lage rugpijn
Oefeningen rug

Wat doet een kinesist bij rugpijn?

Heb je last van rugpijn? Dan kan een kinesist je uitstekend helpen om je klachten aan te pakken. De kinesitherapiesessies zijn meestal drieledig en bestaan uit:

• Informatie en advies omtrent de lichaamshoudingen die je het best aanneemt en welke handelingen je beter vermijdt om pijn te voorkomen.
  • Het aanleren van oefeningen die je spieren versterken en rugoefeningen specifiek voor jouw klacht.
  • Het geven van een massage of kinesitherapievorm met het oog op het verlichten van de pijn en de stimulatie van de spieren.

Bij acute lage rugpijn kunnen stretchoefeningen en sommige zachte manipulaties de pijn verminderen. Een rugpijn behandeling bestaat meestal uit meerdere sessies die 1 tot meerdere keren per week plaatsvinden. De kinesessies kunnen doorgaan in de praktijk van de kinesist of bij jou thuis.

De oefeningen en tips die tijdens de kinetherapiesessies aan bod komen, kan je daarna zelfstandig thuis verderzetten. Zo wordt er gewerkt aan een langetermijnoplossing voor je rugpijn.

Vind meteen een kinesist voor rugpijn bij jou in de buurt.

Verschillende soorten rugklachten

De meeste rugklachten bestaan door een verkeerde belasting of overbelasting van de rug. Denk maar aan klachten zoals:

Een kinesist zal daarom tijdens de kinesessies ook focussen op de juiste lichaamshoudingen en lichaamsbewegingen. Zo leer je om je rug in de toekomst minder te belasten.

Oorzaken van lage rugpijn

Lage rugpijn kan verschillende oorzaken hebben, die meestal te wijten zijn aan een overbelasting van de rug:

• Veel tillen in combinatie met draaibewegingen
  • Lang in dezelfde houding staan of zitten
  • Steeds dezelfde handelingen herhalen
  • Overgewicht
  • Blootgesteld zijn aan veel trillingen
  • Plotseling verkeerd bewegen
  • Verschil in beenlengte
  • Bekkeninstabiliteit
  • Zwangerschap

Ook onderbelasting van de rug kan voor klachten zorgen. Denk hierbij aan:

• Voortdurend zitten
  • Niet sporten
  • Te weinig bewegen

Een kinesist kan samen met jou op zoek gaan naar de exacte oorzaak van je lage rugpijn en via een doeltreffende behandeling voorkomen dat deze zich in de toekomst opnieuw voordoet.

Oefeningen rug

Tijdens de kinesitherapiesessies kunnen verschillende rugoefeningen worden aangeleerd:

• Stretchoefeningen en mobiliteitsoefeningen met als doel om de beweeglijkheid en bloedcirculatie in je lichaam te bevorderen
  • Coördinatieoefeningen die zorgen voor een betere spiercoördinatie in de wervelzuil
  • Spierverstevigingsoefeningen die je buikspieren en rugspieren sterker maken

Nadien kan je deze oefeningen zelfstandig thuis verderzetten. Het is bij rugpijn altijd aangewezen om eerst een kinesist te raadplegen alvorens zelf met rugoefeningen aan de slag te gaan. Zo weet je zeker dat je je rug niet net nog meer overbelast door een foute beweging.

Enkele voorbeelden van rugoefeningen zijn:

De plank met knieën op de grond

De plank is een uitstekende oefening om je buik- en rugpieren te verstevigen. Bij lage rugpijn is het wel belangrijk dat je begint met de gematigde variant van de oefening: die met de knieën op de grond. Ga dus op knieën en ellebogen leunen en strek je lichaam. Voor de correcte houding moet je nu enkel nog je bekken naar achteren kantelen. Dat doe je door je buikspieren samen te trekken en je billen stevig op te spannen. Hou deze positie zo’n 10 tot 20 seconden aan om te beginnen.

Squats tegen de muur

Bij squats train je een hele reeks spieren waaronder ook je bilspieren en onderrug. Dat maakt de squat oefening een bijzonder goede rugverstevigingsoefening.

Idealiter ga je rechtstaan en leun je tegen een fitnessbal die tussen je rug en de muur klemt. Plooi vervolgens je knieën tot een hoek van 90° en rol met je rug de fitnessbal langzaam mee. Ofwel houd je deze pose zo’n 3 seconden aan en herhaal je dit 10 keer. Ofwel houd je deze pose zo’n 30 tot 60 seconden aan en herhaal je dit 2 keer.

Lunges

Ook lunges zijn een uitstekende oefening ter versteviging van de rug. Ga voor de lunges met je voeten op heupbreedte staan en laat je armen naast je lichaam hangen. Zet met je linkerbeen een flinke stap naar voren en buig door je knieën. Je zakt door je linkerknie totdat je rechterknie net niet de grond raakt. Keer terug naar de startpositie en herhaal de oefening vervolgens met je ander been. Houd dit uiteindelijk zo’n 30 seconden vol, of probeer een 10-tal keer door elk been te zakken.

Starten met rugoefeningen? Vind meteen een kinesist voor rugpijn bij jou in de buurt.

Hoeveel kinesitherapie kost, hangt af van de duur en intensiteit van de kinesessies. Gemiddeld betaal je voor een sessie van 30 minuten ongeveer € 25.

Bij geconventioneerde kinesisten is een gedeeltelijke terugbetaling door de ziekenfonds voorzien. Neem hiervoor contact op met je ziekenfonds.