Wat is fangotherapie

Heb je last van artrose? Chronische ontstekingen? Of ben je op zoek naar langdurige warmtetherapie? Dan kan je kiezen voor fango kinesitherapie. Dankzij vulkanische modder worden je pijnklachten op een doeltreffende manier verlicht.

Vind meteen een kinesist voor fangotherapie

Wat is fango therapie?
Wanneer kiezen voor fango therapie?
Voordelen fango therapie

Wat is fango therapie?

Fangotherapie is een heel oude vorm van warmtetherapie en een behandelmethode binnen de kinesitherapie. ‘Fango’ is Italiaans voor ‘modder’ en is eigenlijk een vulkanisch poedervormig materiaal dat wordt gemengd met water. Dit levert verwarmde modder op met een temperatuur van ongeveer 45 °C. Warmtetherapie is heel doeltreffend in het bestrijden van chronische pijn.

Fango kan veel warmte opnemen en die opgenomen warmte lang vasthouden. Hierdoor verliest het tijdens de behandeling nauwelijks zijn hoge temperatuur.

Meestal wordt fangotherapie door de kinesist gecombineerd met andere behandelingsvormen zoals manuele massagetechnieken of mobilisaties. Zo worden je klachten doeltreffend aangepakt.

Vind meteen fangotherapie bij jou in de buurt.

Wanneer kiezen voor fango therapie?

Fangotherapie is ideaal voor wie last heeft van spierpijn, zenuwpijn of chronische pijn. Ook bij een combinatie van pijnklachten kan fangotherapie heel doeltreffend zijn.

Enkele klachten waarbij fangotherapie kan helpen, zijn:

• Reumatoïde artritis
  • Pijnlijke gewrichtsaandoeningen
  • Artrose
  • De ziekte van Bechterew
  • Fybromyalgie
  • Jicht
  • Herstel na een blessure

Vind nu snel en eenvoudig een kinesist voor fangotherapie bij jou in de buurt.

Voordelen fango therapie

Fangotherapie maakt je spieren soepel, zorgt voor een betere doorbloeding, werkt ontgiftend en verlicht o.a. chronische ontstekingen. Het zorgt voor pijnverlichting, spierontspanning en een ontspannend effect op de gevoelszenuwen.

Zo bevordert fangotherapie onder andere:

• De bloeddoorstroming
  • De doorlaatbaarheid van de bloedvaten
  • De eliminatie van bacteriën en dode cellen
  • Het herstel bij ontstekingen
  • De ontspanning van je lichaam
  • De stimulatie van de zenuwen die minder goed functioneren
  • De toevoer van zuurstof in je lichaam
  • De verlichting van pijn
  • Het verminderen van overprikkelde zenuwen

Deze vorm van warmtetherapie biedt alle voordelen van een warmtebron. Het resultaat is een gevoel van heerlijk verzachtende weldaad.

Hoeveel fangotherapie kost, hangt af van het benodigde aantal kinesessies. Gemiddeld betaal je voor een sessie fango kinesitherapie van 25 minuten ongeveer € 30. Neem voor het exacte tarief een kijkje op de persoonlijke pagina van je kinesitherapeut.

De meeste mutualiteiten voorzien een gedeeltelijke terugbetaling van fango kinesitherapie. Contacteer je ziekenfonds voor meer informatie of lees hier meer over de terugbetalingsvoorwaarden voor kinesitherapie.

Voor een bezoek aan de kinesist heb je altijd een doktersvoorschrift nodig. Daarna mag je uiteraard zelf kiezen bij welke kinesist je langsgaat.