Wat is shockwave therapie

Heb je last van een tenniselleboog? Een hielspoor? Of heb je te kampen met een chronische blessure? Dan kan kinesitherapie met ESWT of shockwave therapie je zeker helpen. Dankzij de schokgolven wordt je blessure doeltreffend behandeld en je chronische pijn verlicht!

Vind meteen een kinesist voor shockwave therapie

Wat is shockwave therapie?
Shockwave therapie: voor wie?
Werkwijze ESWT
Voordelen en nadelen
Prijs en terugbetaling

Wat is shockwave therapie?

Shockwave therapie is een techniek binnen de kinesitherapie die gebruikmaakt van schokgolven om de pijn in je lichaam te verminderen. De techniek volgt het principe van een niersteenverbrijzelaar. Een apparaat stuurt geluidsgolven via je huid naar de plaats die moet behandeld worden. Daardoor verbeteren niet alleen je lokale pijnklachten maar ook de algemene bloeddoorstroming en stofwisseling in je lichaam.

Omdat ESTW, ofwel extracorporale shockwave therapie, eveneens de helende kracht van je eigen lichaam stimuleert, wordt deze techniek vaak gebruikt bij chronische klachten en hardnekkige aandoeningen. Meestal is er zelfs al na enkele sessies een verbetering van je klachten merkbaar.

Shockwave therapie: voor wie?

Shockwave therapie is geschikt bij verschillende lichamelijke klachten, zoals onder andere:

• Een tenniselleboog of golferselleboog
  • Nekpijn, schouderpijn of rugpijn
  • Een hielspoor
  • Chronische pijn aan de voetzool
  • Langdurige peesproblemen, bijv. aan de achillespees

In sommige gevallen is shockwave therapie echter af te raden. Denk hierbij aan:

• Zwangerschap
  • Een peesscheur
  • Inname van bloedverdunners
  • Een pacemaker of hartritmestoornissen
  • Bottumoren of groeikraakbeenschijven

Twijfel je of shockwave therapie in jouw specifieke situatie aan te raden is? Je kinesist of huisarts kan je hierover uitstekend adviseren.

Werkwijze

ESTW of shockwave therapie start met een kort vraaggesprek waarbij je samen met de kinesist je medische achtergrond en klachten bespreekt. Daarna zal de kinesist het letsel dat behandeld moet worden lokaliseren.

Vervolgens wordt de kinesitherapie behandeling gestart. Terwijl je zo stil mogelijk probeert te liggen, worden de schokgolven langzaam opgebouwd. Deze schokgolven kunnen in het begin even onprettig aanvoelen maar na enkele minuten treedt er meestal gewenning op. Daardoor kan de intensiteit van de schokgolven stilaan worden verhoogd. Hierbij wordt altijd rekening gehouden met jouw persoonlijke pijngrenzen.

Per seconde worden gemiddeld 2 schokgolven toegediend, met een totaal van 2.000 schokgolven per kinesessie. Om een peesverkalking te verbrijzelen zijn bijvoorbeeld ongeveer 2.000 tot 3.000 schokgolven nodig. Een shockwave behandeling bij de kinesist neemt gemiddeld 15 à 20 minuten in beslag.

Na de behandeling is er geen toename van de pijn en kan je zelf met de auto naar huis rijden. Je kan ook al je dagelijkse activiteiten hervatten zolang je overbelasting probeert te vermijden.

Nadien zal je verder door je kinesist worden opgevolgd. Afhankelijk van jouw te behandelen klachten zullen nog enkele extra behandelsessies worden ingepland.

De slaagkans van de ESTW behandeling varieert tussen de 50 en 90% en is afhankelijk van de te behandelen zone en de ernst van jouw klachten.

De voor- en nadelen

Shockwave therapie kan de perfecte behandeling zijn om je eindelijk van je klachten te verlossen. Zoals bij elke therapie zijn er enkele voordelen en nadelen aan de behandeling verbonden:

Voordelen

• Een grote kans op slagen: 60% van de patiënten blijft klachtvrij na de behandeling
  • De oorzaak van jouw klachten wordt aangepakt
  • In sommige situaties kan een operatie vermeden worden
  • Een sessie neemt slechts 15 à 20 minuten in beslag
  • Meestal is er na 2 tot 5 behandeling al verbetering merkbaar

Nadelen

• Hoewel de sessie bij je kinesist nooit lang duurt, kan deze onaangenaam aanvoelen. De behandeling wordt wel steeds afgestemd op jouw persoonlijke pijngrenzen. Geef je kinesist tijdens de behandeling gerust aan wat een voor jou aanvaardbaar gevoel is. Indien je je toch zorgen maakt, is het ook mogelijk om op voorhand een paracetamol te nemen.

Prijs en terugbetaling

Hoeveel ESTW of shockwave therapie kost, hangt o.a. af van de intensiteit van jouw klachten en het benodigde aantal sessies. Gemiddeld betaal je € 55 per ESWT sessie. Neem voor het exacte tarief een kijkje op de persoonlijke pagina van je kinesist.

Sommige mutualiteiten voorzien tot zesmaal per kalenderjaar een terugbetaling van € 10 per sessie. Op de website van je ziekenfonds vind je hierover meer informatie.

Vind meteen jouw kinesist voor shockwave therapie: shockwave therapie Antwerpen - shockwave therapie Gent - shockwave therapie Leuven - shockwave therapie Mechelen - shockwave therapie Brugge - shockwave therapie Aalst - shockwave therapie Brussel of shockwave therapie Kortrijk.